Πάτρα - Δυτ. Ελλάδα

ΠΑΤΡΑ - ΔΥΤ. ΕΛΛΑΔΑ

Πάτρα: Το εγκαταλελειμμένο σιδηροδρομικό δίκτυο της Πελοποννήσου

Το σιδηροδρομικό δίκτυο της Πελοποννήσου είναι συνυφασμένο με την ίδια την ιστορία της Ελλάδας. Πόλεμοι, κατοχή, εμφύλιος, αστυφιλία, διεθνής παράγοντας, ιδιαίτερα μοντέλα γεωργικής παραγωγής, οικονομικά προβλήματα, λανθασμένη κρατική πολιτική και μνημόνια, άφησαν τα σημάδια τους στην υπερεκατονταετή λειτουργία του σιδηροδρόμου, με το οριστικό τέλος να έρχεται το 2011.

Στις μέρες μας λειτουργούν μόνο  μικρά τμήματά του: ο "Οδοντωτός" Διακοφτού-Καλαβρύτων,  όπως το τμήμα Άγιος Βασίλειος-Ρίο-Πάτρα, ως Προαστιακός Σιδηρόδρομος.   Στην ακμή του, το 1905, μετέφερε 1.740.000 επιβάτες ετησίως καθώς και 251.000 τόνους εμπορευμάτων.

Κάλυπτε 750 χλμ, διέθετε 159 σταθμούς και εξυπηρετούσε σημαντικές πόλεις όπως οι: Αθήνα, Μέγαρα, Ελευσίνα, Λουτράκι, Κόρινθο, Κιάτο, Ξυλόκαστρο, Διακοφτό, Αίγιο, Πάτρα, Καβάσιλα. Κυλλήνη, Αμαλιάδα. Κατάκολο, Πύργο, Ολυμπία, Κυπαρισσία, Καλαμάτα, Μεσσήνη, Μεγαλόπολη, Τρίπολη, Άργος, Ναύπλιο, Νεμέα. 

    Από πολύ νωρίς ο ο σιδηρόδρομος φορτίστηκε ιδεολογικά και έγινε όχι μέσο που θα υποβοηθούσε την ανάπτυξη, αλλά αυτοσκοπός του φτωχού Ελληνικού κράτους. Μετά από πολλές συζητήσεις και σχέδια επί χάρτου από το 1835 κιόλας, κατασκευάζονται αρχικά δύο "τοπικές" γραμμές: το 1882 η γραμμή μήκους 13 χλμ που συνέδεε τον Πύργο Ηλείας με το επίνειό του, το Κατάκωλο, και το 1869 η γραμμή μήκους 8,5 χλμ που συνέδεε το σημερινό Θησείο με τον Πειραιά. Ο Τρικούπης όμως θέλει εκτεταμένα σιδηροδρομικά δίκτυα στις σημαντικότερες παραγωγικά περιοχές της χώρας, στα όρια που κάλυπτε το 1882, που θα συνδέουν λιμάνια με την τοπική ενδοχώρα.   

Στις 17/10/1882 σχηματίζεται από την Γενική Πιστωτική Τράπεζα (Γ.Π.Τ.), μετά από σύμβαση που έχει υπογραφεί με την κυβέρνηση, η εταιρία Σιδηροδρόμων Πειραιώς-Αθηνών-Πελοποννήσου (Σ.Π.Α.Π.) η οποία αναλαμβάνει την κατασκευή και την εκμετάλλευση του δικτύου. Οι εργασίες ξεκινούν άμεσα και μέχρι και το 1885 εγκαινιάζεται η σιδηροδρομική σύνδεση με την Κόρινθο, το 1886 η σύνδεση με Άργος, Ναύπλιο και Μύλους Αργολίδος και το 1887 η σύνδεση με την Πάτρα. Συνδέονται έτσι η πρωτεύουσα και τα λιμάνια Πειραιά-Κορίνθου-Πατρών-Ναυπλίου-Μύλων με το Θριάσιο πεδίο, την πεδινή Δυτική Πελοπόννησο και τον Αργολικό Κάμπο αντίστοιχα. 

 Το 1890 ολοκληρώνεται και η σύνδεση της Πάτρας με τον Πύργο. Μέχρι το 1892 έχουν κατασκευαστεί και λειτουργούν προσωρινά τα ακραία τμήματα Καλαμάτα- Διαβολίτσι και Μύλοι- Τρίπολη, ενώνεται έτσι ο εύφορος μεσσηνιακός κάμπος με το λιμάνι της Καλαμάτας (για το οποίο ο Τρικούπης ήδη σχεδιάζει την εκβάθυνση και ανακατασκευή του), και η κεντρικότερη πόλη της Πελοποννησιακής ενδοχώρας αποκτά αξιόπιστη σύνδεση με την Αθήνα. Ο σιδηρόδρομος φτάνει στην Ολυμπία και την Κυλλήνη τον Αύγουστο του 1891 και στα λουτρά Κυλλήνης το 1892. Το 1899 επεκτείνεται η υπάρχουσα γραμμή Μύλων-Καλαμών με την συμπλήρωση του τμήματος από Τρίπολη έως και Διαβολίτσι.

Η γραμμή Πύργος-Καλό Νερό-Κυπαρισσία ολοκληρώνεται το 1902, ενώ το 1904 επεκτείνεται η γραμμή Μύλων Καλαμών μέχρι το λιμάνι της Καλαμάτας το οποίο είχε ήδη ολοκληρωθεί από το 1902.   Μάκρη, Αρκαδία   Γέφυρα Μάκρης   Πριν την εμφάνιση των ταχέων αυτοκινητόδρομων, ο σιδηρόδρομος Πελοποννήσου είχε μεγάλη σημασία για τις τοπικές κοινωνίες της Πελοποννήσου. Διακινούσε την αγροτική παραγωγή της χώρας, λειτουργούσε ταχυδρομικές υπηρεσίες μέχρι το 1970 και υπήρξε για πολλά χωριά το μοναδικό δημόσιο μέσο μεταφοράς έως ακόμα και τη δεκαετία του 1980, όπως π.χ. για το Ελαιοχώρι Αρκαδίας. 

Πηγή: www.lifo.gr

 

Follow Us

OXYGEN FM

ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΓΕΙΡΕΜΑ

Τελευταία Νέα

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Επιμένει στην επιλογή της η Γκορντάνα Σιλιάνοφσκα να αποκαλεί τη χώρα της, όχι Βόρεια Μακεδονία αλλά Μακεδονία, καθώς σε μια νέα ανάρτηση και θέλοντας να ευχαριστήσει την Σουηδία . . .
ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

Απέκτησε κάγκελα και μάλιστα κίτρινου χρώματος το παραλιακό μέτωπο της Πάτρας και ειδικότερα το τμήμα στον Μώλο, που εδώ και χρόνια έχει λάβει την μορφή ενός παράνομου ατελείωτου π . . .
ΠΑΤΡΑ - ΔΥΤ. ΕΛΛΑΔΑ

Συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις τα Διαγνωστικά Κέντρα και οι κλινικοεργαστηριακοί γιατροί και αυτή την εβδομάδα, διαμαρτυρόμενοι για το clawback και rebate. Οι εργαστηριακοί γιατροί . . .
ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

Δίπλα σε κατοικίες, εστιατόρια και καφέ, σε ένα σημείο πολυσύχναστο τόσο το χειμώνα και πολύ περισσότερο την καλοκαιρινή περίοδο, επελέγη, προκαλώντας αντιδράσεις, όταν πριν λίγα 2 . . .
ΠΑΤΡΑ - ΔΥΤ. ΕΛΛΑΔΑ

Συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις τα Διαγνωστικά Κέντρα και οι κλινικοεργαστηριακοί γιατροί και αυτή την εβδομάδα, διαμαρτυρόμενοι για το clawback και rebate. Οι εργαστηριακοί γιατροί της Πάτρας μετέχουν
ΠΑΤΡΑ - ΔΥΤ. ΕΛΛΑΔΑ

Η Hellenic Train ενημερώνει το επιβατικό κοινό ότι, λόγω τεχνικών εργασιών που πραγματοποιεί ο Διαχειριστής της Υποδομής (Ο.Σ.Ε.) στον Προαστιακό της Πάτρας, από τη Δευτέρα 13 Μαΐου 2024 και μέχρι ο
ΠΑΤΡΑ - ΔΥΤ. ΕΛΛΑΔΑ

Συγκέντρωση στην είσοδο του νοσοκομείου "Αγ. Ανδρέας" πραγματοποιούν σήμερα το πρωΐ οι εργαζόμενοι παρουσία καιτ ου προέδρου της ΠΟΕΔΗΝ ΜΙχάλη Γιαννάκου. Σε ανακοίνωση του σωματείου εργαζομένων στο ν
Image
Image

Search