ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

Πάτρα–Πύργος: 3 χρόνια θεατές στο ίδιο έργο! Αντιπαράθεση Κουτσούκου-Σπίρτζη στη βουλή(VIDEO)

Δριμεία αντιπαράθεση είχαν σήμερ;α στην βουλή για την καρμανιόλα της Πατρών-Πύργου και το χρονοδιάγραμμα κατασκευής της ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης και ο Βουλευτής Ηλείας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ Ιωάννης Κουτσούκος, με αφορμή ερώτηση του δεύτερου με τίτλο «Σε νεκρό σημείο, τρία χρόνια μετά, ο δρόμος “Πάτρα-Πύργος”».

Αρχικά ο βουλευτής ανέφερε μεταξύ άλλων στην ομιλία του:

"Για μια ακόμα φορά ο κ. Σπίρτζης κατά τη συζήτηση της Επίκαιρης Ερώτησής μου δεν απάντησε στο Ερώτημά μου για το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του δρόμου Πάτρα – Πύργος, δεν ανέλαβε καμία δέσμευση για την υλοποίηση του έργου και επέλεξε τη γνωστή του τακτική να αναφερθεί στις ευθύνες των προηγούμενων, παραβλέποντας τις δικές του. Του θύμισα, ότι μετά την ακύρωση της δημοπράτησης, πριν τρία χρόνια και την κατάτμηση του έργου σε 8 εργολαβίες, έδινε υποσχέσεις (πρακτικά Βουλής 20/4/2015) για ολοκλήρωση των δημοπρασιών εντός του έτους 2015 και στη συνέχεια μετέθετε συνεχώς το χρονοδιάγραμμα για τον επόμενο χρόνο, κάθε φορά που του έθετα αντίστοιχο ερώτημα με τις επίκαιρες ερωτήσεις μου.

Στη βάση αυτής της αναξιοπιστίας η προχθεσινή του εξαγγελία από την Πάτρα για την έναρξη των εργασιών το καλοκαίρι είναι εντελώς έωλη, αφού ακόμα δεν έχει εγκριθεί ο φάκελος μεγάλου έργου από την Ε.Ε. ενώ είναι αμφίβολο αν θα εγκριθούν οι συμβάσεις από το Ελεγκτικό Συνέδριο και αν θα προσκομίσουν οι μειοδότες εγγυητικές επιστολές. Ακόμα όμως και με το πιο ευοίωνο, δικό τους σενάριο, της έναρξης των εργασιών το καλοκαίρι, η ολοκλήρωση του έργου καταλήγει στο 2023, δηλαδή μετά το πέρας του Ε.Σ.Π.Α. 2014-2020 και άρα είναι αμφίβολη η χρηματοδότησή του. Οι αποφάσεις σας είναι ολέθριες, είπε ο κ. Κουτσούκος, και σας καθιστούν συμμέτοχους του «αίματος», γιατί δεν τηρήσατε καμία υπόσχεσή σας, ενώ είναι βέβαιο ότι μέχρι το καλοκαίρι θα κληθείτε και πάλι να απολογηθείτε, καθώς πλέον δεν σας πιστεύει κανείς. Υ.Γ.: Είναι χαρακτηριστικό, για να φανεί το μέγεθος των ψεμάτων που χρησιμοποίησαν και χρησιμοποιούν για την ακύρωση της δημοπράτησης του ενιαίου έργου το Μάρτιο του 2015, ότι στα έγγραφα που κατέθεσε σήμερα στη Βουλή ο κ. Σπίρτζης για την 8η δημοπράτηση συμπεριλαμβάνεται η από 22-9-2014 απόφαση ένταξης του αυτοκινητόδρομου Πάτρα–Πύργος στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) και στις Α.Ε. 071 με Κωδικό 214ΣΕ07100044, Προϋπολογισμού 475 εκ. €."

Στην απάντησή του ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, αναφέρει μεταξύ άλλων:

"Στη νέα Οδηγία, προκρίνεται το να βγαίνουν τα μεγάλα έργα, να είναι ενιαία τα έργα, αλλά να βγαίνουν με πολλαπλές διαγωνιστικές διαδικασίες σε αυτοτελή τμήματα. Γιατί το έκανε αυτό η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω αυτής της Οδηγίας 23 και 24; Γιατί παρατήρησε ότι ιδιαίτερα στις χώρες του Νότου, υπήρχε συσσώρευση μεγάλων έργων στις μεγάλες εταιρείες.

Και η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήρθε και είπε ότι, όταν μπορεί ένα μεγάλο έργο να βγει, να βγουν πολλαπλές διαγωνιστικές διαδικασίες σε αυτοτελή τμήματα, να βγαίνει έτσι. Κατάτμηση λοιπόν, αυτό που σωστά καταδικάζουμε ως κατάτμηση, είναι όταν έβγαιναν διαγωνιστικές διαδικασίες «γκρίζες», «μαύρες», τα γνωστά «σαρανταπεντάρια» και άλλα, που ήταν με αναθέσεις, με πρόχειρους διαγωνισμούς, με τέτοιες πράγματα. Δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα.

Και επειδή στο τμήμα Πάτρα – Πύργος έχουμε εφαρμόσει πλήρως την ευρωπαϊκή νομοθεσία, θα σας αποδείξω δύο πράγματα:

  • Το πρώτο είναι ότι, αν δεν κάναμε αυτό ακριβώς που κάναμε, με την εγκληματική απένταξή του από την Κυβέρνηση Σαμαρά δεν θα γινόταν ποτέ.
  • Το δεύτερο είναι τι γινόταν πριν.

Λοιπόν, εν τάχει:

Πρώτο και σημαντικό για να δείτε το εγκληματικό, την εγκληματική πράξη που κάνατε βγάζοντας αυτό το τμήμα έξω από την παραχώρηση, την εγκληματικότατη, κι επειδή λαϊκίζετε -κι εγώ τελείωσα το ίδιο σχολείο με εσάς- το αίμα που πέφτει στο Πάτρα-Πύργος βαραίνει τα δικά σας χέρια που βγάλατε το τμήμα. Και θα εξηγήσω γιατί. Από τη στιγμή που το βγάλατε, λοιπόν, ξαναμπήκε στη φάση, -είτε πηγαίναμε με έναν διαγωνισμό είτε με δύο-, στην κρίση των οργάνων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όχι με τους όρους του 2006 και του 2007, που το είχε βάλει ο κ. Σουφλιάς, με λάθος στοιχεία, αλλά με τους όρους του σήμερα.

Και λαϊκίζετε, επίσης, όταν λέτε ότι η Οδηγία βγήκε μετά το διαγωνισμό. Όχι. Η Οδηγία είχε βγει όταν ψηφίσατε τον νόμο Χατζηδάκη και αντί να εναρμονίσετε την ελληνική νομοθεσία με τις νέες Οδηγίες, την εναρμονίσατε με τις παλιές, υπηρετώντας νεοφιλελεύθερες λογικές. Πάμε τώρα, τι κάνατε;

Ποιο είναι το έγκλημα;

Το έγκλημα, λοιπόν, είναι, ότι σύμφωνα με τις νέες προδιαγραφές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ένα έργο, ειδικά οδοποιίας, κρίνεται όταν το όριο ημερησίως είναι στις είκοσι χιλιάδες οχήματα η μέση κυκλοφορία. Κατ’ εξαίρεση για την Ελλάδα είναι στις δεκαπέντε χιλιάδες οχήματα. Επομένως, για να καταλάβετε και για ποιον λόγο είναι η καθυστέρηση, γιατί υπάρχει καθυστέρηση, επομένως, αν σήμερα πηγαίναμε να κάνουμε τους αυτοκινητόδρομους και να τους αξιολογήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όλους, το 35% των αυτοκινητοδρόμων θα μπορούσαν να ενταχθούν.

"Ήρθαμε, λοιπόν, κι έγινε από την αρχή μελέτη αξιολόγησης κόστους-οφέλους και αιτιολόγηση αν αυτό το έργο είναι βιώσιμο για να το εγκρίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Οι κυκλοφοριακοί φόρτοι έχουν μειωθεί πάρα πολύ σε σχέση με αυτό που είχε δηλωθεί το 2006 και το 2007, το ξέρετε αυτό γιατί, το ξέρετε δεν είναι ανάγκη να το λέμε και επίσημα, πόσο φερέγγυα ήταν τα στοιχεία του 2006 και του 2007 και γι’ αυτό βγήκανε και τμήματα του φυσικού αντικειμένου των αυτοκινητοδρόμων και στην Ολυμπία και στον Ε65 έξω.

Και γι’ αυτό και ο Ε65 ταλαιπωρεί τη χώρα για να ξεκινήσει, για τους ίδιους λόγους, για τα εγκλήματα που έγιναν. Πάμε, λοιπόν, τώρα στο παρακάτω. Γίνονται οι αιτήσεις χρηματοδότησης και ζητάει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όλη τη διαδικασία για να αποδείξει κανείς ότι βγαίνει το έργο με τις δεκαπέντε χιλιάδες. Γι’ αυτή τη δουλειά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει τον φορέα JASPERS.

Ο φορέας JASPERS για τις Βρυξέλλες είναι ο τεχνικός σύμβουλος, στον οποίο η Ευρωπαϊκή Ένωση αναθέτει τον έλεγχο των αιτήσεων χρηματοδότησης.

Η ομάδα JASPERS κατά τη διάρκεια του ελέγχου ενημέρωσε τη Διαχειριστική Αρχή και τη Διεύθυνση Οδικών Υποδομών του Υπουργείου -η Διαχειριστική Αρχή είναι στο Υπουργείο Ανάπτυξης, η άλλη είναι στο Μεταφορών- ότι απαιτείται, σύμφωνα με την τακτική που εφαρμόζονταν για τη νέα προγραμματική περίοδο οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για όλες τις χώρες για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα, να αξιολογηθεί και συμπληρωματικό σενάριο του νέου οδικού άξονα Πάτρα-Πύργος, με μειωμένα γεωμετρικά χαρακτηριστικά, καθώς και σενάριο αναβάθμισης του υπάρχοντα άξονα.

Έχουμε την έκθεση JASPERS –εδώ είναι, θα την καταθέσω μαζί με όλα τα υπόλοιπα- η οποία είναι θετικότατη, εγκρίνει και αξιολογεί πολυκριτηριακά το κόστος-όφελος του αυτοκινητόδρομο και Μετά από όλη αυτήν την περιπέτεια στην οποία εσείς βάλατε τη χώρα, η αίτηση χρηματοδότησης έφυγε από το Υπουργείο Οικονομίας στις 12 Δεκεμβρίου –θα σας το δώσω, νάτη, και περιμένουμε την απάντηση. Προσπαθούμε να έχουμε την απάντηση νωρίτερα.

Αν δεν απαντήσουν, σύμφωνα με τις διαδικασίες που έχει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέχρι τις 12 Μαρτίου, θεωρείται εγκεκριμένη. Πάμε, λοιπόν, να δούμε το χρονοδιάγραμμα που αναζητάτε. Αν δεν έχουν απαντήσει –που είναι το χειρότερο σενάριο- μέχρι τις 12 Μαρτίου με θετική εισήγηση των Τεχνικών Συμβούλων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αμέσως μετά οι Υπηρεσίες θα κληθούν να καλέσουν τους αναδόχους να φέρουν τις εγγυητικές, να πάνε οι συμβάσεις στο Ελεγκτικό Συνέδριο και μετά οι ημερομηνίες είναι από τον νόμο. Αν δεν μπορεί κάποια εταιρεία να φέρει τις εγγυητικές, πας στη δεύτερη.

Αν δεν μπορεί η δεύτερη, πας στην τρίτη. Ένας πρόσθετος λόγος που υπήρχε καθυστέρηση -γιατί εμείς τιμούμε τις τοπικές κοινωνίες- ήταν ότι αρκετοί οικισμοί στον Νομό Αχαΐας ήθελαν μια εναλλακτική όδευση, και την εξετάσαμε. Η εναλλακτική όδευση, εκτός από την πολύ μεγάλη χρονική καθυστέρηση, είχε και πολύ μεγάλη οικονομική επιβάρυνση. Άρα, πάλι δεν έβγαινε το έργο. Η μία συμβατική λύση, η υπάρχουσα δηλαδή, αυτή που έχει επιλεγεί, είναι στα 90 εκατομμύρια ευρώ.

Η άλλη χάραξη που ζητούσαν οι κάτοικοι είναι στα 170 εκατομμύρια ευρώ. Πάμε να δούμε, όμως, με βάση αυτά που σας είπα, τι θα γινόταν αν εμείς συνεχίζαμε τον διαγωνισμό με τις εταιρείες της 7ης τάξης. Καταλαβαίνετε κι εσείς ότι εκτός του ότι θα έπαιρνε το έργο, είναι πολύ χαμηλότερες. Δηλαδή, στην Ολυμπία Οδό ήταν 0%! Όπου γίνεται διαγωνισμός μεγάλων έργων, επειδή είναι περιορισμένος ο ανταγωνισμός, δεν έχεις εκπτώσεις της τάξης του 50%. Όταν πας, λοιπόν, να κάνεις αξιολόγηση βιωσιμότητας και έχεις 10% έκπτωση ή 20% έκπτωση, θα παίρναμε ποτέ έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή; Ποτέ!

  • ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Μας είπε για λεφτά, αλλά δεν μας είπε αν θα γίνει ο δρόμος.
  • ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα γίνει ο δρόμος, κύριε Κουτσούκο. Θα γίνει. Θα γίνει, λυπάμαι που θα σας απογοητεύσουμε.

 

Search