Ο Προαστιακός , η διαδρομή για Κ. Αχαία , τα έργα , οι χρόνοι

Μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού, με βάση όσα έχουν ανακοινωθεί έως τώρα, θα έχουμε πλέον την δυνατότητα να πηγαίνουμε με το τρενάκι από την Πάτρα στην Κάτω Αχαγιά. Μιλάμε για το έργο της επέκτασης του Προαστιακού της Πάτρας προς την Δυτική Αχαΐα, το οποίο υλοποιείται και ολοκληρώνεται με βάση το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί έως τον Μάιο. Το έργο έχει ενταχθεί στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Δυτική Ελλάδα 2014-2020» και έχει προϋπολογισμό 5,3 εκατομμύρια ευρώ, ενώ μέσα στον Μάρτιο αναμένεται να ξεκινήσουν οι δοκιμαστικές λειτουργίες των αυτόματων συστημάτων ισόπεδων διαβάσεων, παρουσία επιβατών.

Ο προϊστάμενος του ΟΣΕ Πάτρας, Πολιτικός Μηχανικός Χρήστος Οικονόμου, μιλώντας στο «7 Α» εξηγεί όλες τις λεπτομέρειες του έργου

Η διαδρομή του Προαστιακού και οι χρόνοι άφιξης

.Σύμφωνα με τα τον κ. Οικονόμου η διαδρομή του Προαστιακού θα είναι αρκετά διαφορετική από όσα μέχρι τώρα γνωρίζαμε. «Ο προαστιακός σήμερα κυκλοφορεί μεταξύ Ρίου και Σιδηροδρομικού Σταθμού Αγίου Ανδρέα. Μετά την ολοκλήρωση της επέκτασης θα κυκλοφορεί μεταξύ Ρίου και Κάτω Αχαΐας. Σταδιακά, λόγω των έργων κατασκευής της νέας Σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων Αθήνα-Πάτρα, η αρχή της διαδρομής θα μεταβάλλεται.

Δηλαδή μετά το Ρίο κι όταν τα έργα της κατασκευής της νέας Σ.Γ.Υ.Τ. θα φτάσουν εκεί, η αρχή της διαδρομής θα είναι στον Καστελόκαμπο, μετά στα Μποζαϊτικα κλπ.».

Ο χρόνος που θα χρειάζεται ένας επιβάτης για να πάει από την Πάτρα στην Κάτω Αχαγιά δεν θα ξεπερνάει την μισή ώρα. « Οι χρόνοι που προβλέπονται για την διαδρομή Άγιος Ανδρέας-Κάτω Αχαγια, είναι τα 28 λεπτά συμπεριλαμβανομένου του χρόνου αναμονής στις ενδιάμεσες στάσεις της διαδρομής.

Από το Ρίο μέχρι τον Άγιο Βασίλειο η διαδρομή συμπεριλαμβανομένου του χρόνου των στάσεων μετεπιβίβασης είναι περίπου 20 λεπτά. Με την ολοκλήρωση των δύο κλάδων προβλέπεται να γίνεται διασταύρωση των δύο συρμών στον Άγιο Ανδρέα» τονίζει.

Η συντήρηση της γραμμής, οι συρμοί και οι δυσκολίες

Ωστόσο δεν είναι λίγοι οι φίλοι του τρένου που θεωρούν ότι η επέκταση του Προαστιακού θα έπρεπε να είχε γίνει με την αναβάθμιση της γραμμής με δεδομένο ότι είναι παλιά. Ο κ. Οικονόμου απαντά:

«Στην γραμμή που είναι μετρική, έγινε πρόσφατα συντήρηση. Σε κάποια σημεία έγιναν και εξυγιάνσεις της υποδομής» ενώ σε ό,τι αφορά το θέμα της σκυρόστρωσης και τον φόβο πλημμυρικών φαινομένων στο τμήμα της γραμμής τονίζει:

«Πράγματι έγινε σκυρόστρωση σε ολόκληρο το μήκος της γραμμής. Ιστορικά πάντως δεν έχουν καταγραφεί πλημμυρικά φαινόμενα στο συγκεκριμένο τμήμα γραμμής».

Ένα δύσκολο εγχείρημα

Η επέκταση του Προαστιακού σε μία περιοχή όπως είναι αυτή της Κάτω Αχαΐας, ήταν ένα αρκετά δύσκολο εγχείρημα με δεδομένες τις διαφορές που υπάρχουν στην μορφολογία του εδάφους και του ύψους του.

«Κατά την προσωπική μου εκτίμηση, το πιο δύσκολο κομμάτι της επέκτασης αφορούσε την γέφυρα του π. Πείρου» λέει ο κ. Οικονόμου, ενώ σε ό,τι αφορά την γραμμολογία, το αν αυτή έχει συμπεριλάβει όλους τους σταθμούς, αλλά και το που θα διασταυρώνονται οι συρμοί εξηγεί:

«Γραμμές διασταύρωσης συρμών εκτός του Σ.Σ.Αγ. Ανδρέα υπάρχουν στην Κάτω Αχαγιά και στον Σ.Σ. Βραχνεικων. Το εάν θα διασταυρώνονται συρμοί εκεί (σ.σ. Βραχνείκα) είναι κάτι που θα εξαρτηθεί από την κυκλοφορία, σε κάθε περίπτωση όμως είμαστε σε θέση να το αντιμετωπίσουμε εάν και εφόσον προκύψει το οποιοδήποτε ζήτημα».

Κατά μήκος της γραμμής του Προαστιακού υπάρχουν κτίρια του ΟΣΕ, παλιά και εγκαταλειμμένα, που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν, εφόσον γίνονταν εργασίες αποκατάστασης, επισκευής και συντήρησης τους .

«Ξέρω ότι υπάρχει βούληση τόσο από τον ΟΣΕ όσο και από την Περιφέρεια Δυτικής Ελαδαςνα γίνει συντήρηση –καλλωπισμός στα κτίρια μας» τονίζει ο κ. Οικονόμου. «Στην παρούσα φάση, βρισκόμαστε στη διαδικασία εκπόνησης των μελετών που απαιτούνται προκειμένου να ζητήσουμε την ανάλογη χρηματοδότηση.

Τα οφέλη του έργου- Που αναμένεται η μεγαλύτερη χρήση του τρένου

Το έργο της επέκτασης του Προαστιακού ήταν εξαρχής αναγκαίο να υλοποιηθεί από την στιγμή που η Πάτρα έχει μεγαλώσει και πολλές περιοχές χρειάζονταν ένα τρένο που να περνάει μέσα από αυτές, εξυπηρετώντας τον κόσμο.

«Η ανάπτυξη αστικού μέσου σταθερής τροχιάς είναι αναγκαία λόγω ότι του ότι διέρχεται από τον αστικό ιστό της Πάτρας καθώς και από τα Δ.Δ Διαμερίσματα πρώην Δήμου Ρίου, Παραλίας Πατρών και Βραχνεΐκων που ενσωματώθηκαν πρόσφατα στο δήμο Πατρέων με το σχέδιο Καλλικράτη αλλά και από περιοχές του Καλλικρατικού Δήμου Δυτικής Αχαΐας.

Υπό την μέλλουσα κατάσταση ο αστικός αυτός σιδηρόδρομος θα εκτείνεται από το Ρίο έως Πάτρα και από Πάτρα έως και την Κ. Αχαΐα αντίστοιχα».

Σύμφωνα με τον κ. Οικονόμου ο κύριος όγκος των μετακινήσεων αναμένεται να πραγματοποιείται από τα προάστια της πόλης προς το κέντρο της Πάτρας, από και προς το νοσοκομείο/Πανεπιστήμιο, αλλά και από και προς την ΒΙ.ΠΕ. Πατρών.

Το τρένο του Προαστιακού θα εξυπηρετήσει δεκάδες πολίτες και κοινωνικές ομάδες, από εργαζόμενους κα ως παραθεριστές. «Η λειτουργία του νέου Λιμανιού (στάση Ανθείας) θα εξυπηρετήσει τόσο τους επιβάτες όσο και τους εργαζόμενους.

Θα εξυπηρετούνται καθημερινά χιλιάδες εργαζόμενοι στη Βιομηχανική περιοχή της Πάτρας μέσω της στάσης Τσουκαλείκων πριν τη διασταύρωση «Σκάγια». Ήδη έχουν γίνει κάποιες συζητήσεις προκειμένου να υπάρχει λεωφορειακή ανταπόκριση από εκεί μέχρι την ΒΙ.ΠΕ».

Θα δώσει επίσης μία άλλη δυναμική τουριστική στις περιοχές από όπου θα περνάει η γραμμή. «Λόγω των Βραχνεικων αλλά και της παραλίας της Κάτω Αχαΐας, που είναι καταπληκτικοί κοντινοί καλοκαιρινοί προορισμοί, θα εξυπηρετούνται πάρα πολλοί συμπολίτες μας, όπως ακριβώς έγινε με τον Άγιο Βασίλη, το Ρίο τον Καστελόκαμπο και τα Μποζαϊτικα».

Παράλληλα, θα βοηθήσει και στο θέμα της αποσυμφόρησης του κυκλοφοριακού της Πάτρας «Είναι αναμενόμενο ο προαστιακός επεκτεινόμενος να λύσει επίσης σημαντικό πρόβλημα του κυκλοφοριακού φόρτου της Πάτρας. Αυτό εξάλλου μας έδειξε και η εμπειρία μας με τη μείωση των μετακινήσεων με ΙΧ από και προς Ριο/Αγιο Βασίλειο».

Καταλήγοντας ο κ. Οικονόμου τονίζει: «Για όλους εμάς στον ΟΣΕ, η επέκταση του προαστιακού σημαίνει μεγαλύτερη εξυπηρέτηση περισσότερων επιβατών με σημαντικά και ποικίλα οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες».