300 αντί 475 εκατ. ευρώ το συνολικό κόστος του «Πάτρα-Πύργος»

Εκτενή τοποθέτηση πραγματοποίησε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης δίνοντας απαντήσεις – διευκρινίσεις στα μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, κατά την ενημέρωση που πραγματοποίησε σχετικά με τις συμβάσεις για τη  κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος και συγκεκριμένα: ΤΜΗΜΑ 1 Δουναίικα – Πύργος, ΤΜΗΜΑ 4 Βάρδα – Α.Κ. Κυλλήνης, ΤΜΗΜΑ 5 Σαγαίικα – Βάρδα, ΤΜΗΜΑ 6 Κάτω Αχαΐα – Σαγαίικα, ΤΜΗΜΑ 7 Α.Κ. ΒΙΠΕ Πάτρας – Κάτω Αχαΐα και ΤΜΗΜΑ 8 Μιντιλόγλι – Α.Κ. ΒΙΠΕ Πάτρας.

Μεταξύ άλλων ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, ανέφερε:

"Το τμήμα Πάτρα – Πύργος, θα γίνει με την εκτέλεση, όπως γνωρίζετε, οκτώ εργολαβιών. Για το θέμα αυτό, και για το έργο και σε πολιτικό επίπεδο, αλλά και σε προσωπικό. Έχουμε δεχθεί άπειρη κριτική και «λάσπη» Θεωρώ, ότι οι βουλευτές της περιοχής και στην Αχαΐα και στην Ηλεία, έχουν δείξει ένα πραγματικό ζήλο και μία πραγματική αγωνία, όχι μόνο την τελευταία τετραετία αλλά και την προηγούμενη, προκειμένου να γίνει ο αυτοκινητόδρομος. Γιατί είναι κοινός τόπος, ότι αυτό το έργο υποδομής θα δώσει πνοή στην περιοχή και το αναγνωρίζω ειλικρινά.

Δυστυχώς, ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα - Πύργος είχε ενταχθεί το 2006 στην σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας οδού και το 2013 -είναι γνωστή η ιστορία- πολύ μεγάλα τμήματα των παραχωρήσεων, βγήκαν εκτός, για τους λόγους που έχει αναγνωρίσει και το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο και έχουμε συζητήσει και εμείς πάρα πολλές φορές. Όταν αναλάβαμε την Κυβέρνηση, υπήρχε σε εξέλιξη μία διαγωνιστική διαδικασία ενός ενιαίου διαγωνισμού και ήταν βέβαιο -και θα το εξηγήσουμε και αναλυτικά- ότι εάν συνεχίζαμε και δεν ακυρωνόταν αυτή η διαγωνιστική διαδικασία, που ακυρώθηκε στις 26 Μαρτίου του 2015, ο δρόμος δε θα γινόταν. Όχι, ότι δε θα γινόταν με αυτή τη διαγωνιστική διαδικασία, αλλά δεν θα γινόταν καθόλου αν πηγαίναμε με έναν διαγωνισμό να κάνουμε το δρόμο. Και θα σας το εξηγήσω στη συνέχεια.

Ο άξονας από την Πάτρα μέχρι τον Πύργο είναι ενταγμένος το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Αυτοκινητοδρόμων και αφορά την κατασκευή οδικού άξονα μήκους περίπου 75 χιλιομέτρων.

Από αυτά, τα 13 χιλιόμετρα, αποτελούν δια-πλάτυνση και βελτίωση της υφιστάμενης χάραξης της Εθνικής οδού Πάτρα - Πύργος και τα υπόλοιπα περίπου 62 χιλιόμετρα περίπου, διαμορφώνονται με νέα χάραξη. Ο αυτοκινητόδρομος, προβλέπεται με τις συμβάσεις που σας φέρνουμε, να έχει τετράιχνη διατομή πλάτους 21,3 μέτρων και θα έχει και δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση. Ακόμη, θα διαθέτει δύο Λωρίδες Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) ανά κατεύθυνση και κεντρική νησίδα με αμφίπλευρο στηθαίο, τύπου jersey.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου, δηλαδή και των οκτώ εργολαβιών, ανέρχεται στα 502 εκατ. €, συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α και προβλέπονται μέσα σε αυτά, έργα προαίρεσης ύψους 11,3 εκατ., για να μπορούμε να καλύψουμε κόμβους ή άλλες τοπικές ανάγκες που άπτονται του αυτοκινητόδρομου. Θα ήθελα να σας πω, ότι η συνολική επένδυση θα είναι της τάξης των 300 εκατομμυρίων ευρώ. Από αυτά, έχουν πληρωθεί τα 80 εκατ., από τότε που το τμήμα ήταν μέσα στην παραχώρηση, δηλαδή έχουν πληρωθεί το 2013 όταν αφαιρέθηκε το κομμάτι του δρόμου και αφορούν τεχνικά και εκσκαφές, που είχαν κατασκευαστεί από την παραχώρηση.

Το χρονοδιάγραμμα για την κατασκευή, είναι 3,5 χρόνια.

Ο έβδομος δεν έχει έρθει, περιμένουμε την έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Περιμένουμε τις επόμενες μέρες. Ελπίζω ότι τις επόμενες δύο εβδομάδες, να έρθει και ο 7ος διαγωνισμός. Ο 8ος διαγωνισμός δεν εξαρτάται από εμάς, γιατί έχουν γίνει ασφαλιστικά μέτρα από δύο εταιρείες και έχει καθοριστεί δικάσιμος στις 18 Μαρτίου. Άρα, μέσα σ' ένα μήνα θα έχει τελειώσει και ο 8ος διαγωνισμός, για να έρθει και αυτός στην Επιτροπή της Βουλής

Στα έργα που προβλέπονται από τις παραχωρήσεις είναι 12,5% η έκπτωση, ας πήγαιναν στο 20%, που έδωσαν κάποιοι ή στο 25% και στο 30% να πήγαιναν, δε θα παίρναμε ποτέ την έγκριση μεγάλου έργου για τη χρηματοδότηση. Άρα, δεν θα γινόταν ο δρόμος. Με το ενημερωτικό που σας έχει σταλεί, στην τελευταία γραμμή εγώ διαφωνώ, γιατί η Υπηρεσία λέει ότι εξοικονομήθηκαν, λόγω του ανταγωνισμού, περίπου, 100 εκατομμύρια ευρώ. Δεν εξοικονομήθηκαν 100 εκατομμύρια ευρώ.

Ο προϋπολογισμός του ενιαίου έργου ήταν 475 εκατομμύρια, επομένως, με μια έκπτωση που, κατά τη γνώμη μου, θα έφτανε το 15 με 20% θα πηγαίναμε στον ενιαίο -που δε θα γινόταν το έργο- στα 420. Τώρα έχουμε πάει στα 300 με τα συνοδά έργα και τον Φ.Π.Α."